اطلاعيه هاي نماز سال 1399

اجلاس 29سراسری نمازکشور:
بیست ونهمین اجلاس سراسری نماز کشور امسال در سه ماهه پایانی سال برگزار خواهدشد.علاقمندان می توانند آثارخود را حداکثر تا تاریخ 1399/09/10به آدرسهایی که در اطلاعیه ستاد اقامه نماز کشور درج گردیده به آدرس اجلاس ارسال نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس namaz.irمراجعه فرمایید


برگزاری نماز جماعت با رعایت پروتکل بهداشتی در نمازخانه ستاد شرکت توزیع برق استان گیلان وادارات تابعه


براساس دستورالعملهای صادره با رعایت کامل پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، نمازجماعت ظهر وعصر هر هفته از روز شنبه لغایت چهارشنبه در نمازخانه ستاد شرکت و یازده امورتابعه در سطح استان برگزار می گردد.

جشنواره قرآنی:

سیزدهمین جشنواره قرآنی همکاران و همسرهمکاران شرکت توزیع برق استان گیلان با حضور 33نفر از همکاران و همسر همکاران در شش رشته ((قرائت تحقیق ، قرائت ترتیل، حفظ، تحقیق موضوعی ، مفاهیم وزبان آموزی )در 25شهریور ماه سالجاری در بخش استانی برگزار شد. همکاران و همسرهمکاران شرکت توزیع برق گیلان  با رقابت سنگین با کارکنان سایر شرکتهای تابعه وزارت نیرو در استان  که بالغ بر145نفر بودند، ، تعداد6نفر به مقام اولی ، 2نفر به مقام دومی و 2نفر نیز به مقام سومی دست یافتند.
شایان ذکر است نفرات اول استانی در تاریخهای 27و28آبان ماه جاری  با نفرات اول شرکتهای تابعه صنعت آب وبرق کشور به رقابت خواهند پرداخت و نفرات اول تا سوم این جشنواره مشخص و برنامه جشنواره به پایان خواهدرسید.


                                                   حکمت هفته

 فرموده اند: رسول اكرم صلى الله علیه و آله حضرت

 نماز، از آیین هاى دین است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پیامبران است. براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدایت، ایمان، نور معرفت و بركت در روزى است.((خصال، ص 522، ح 11))


                                                     حکمت هفته

 نماز، جلسه عاشق با معشوق است . (غرر الحكم، ص 404 و 15(

نماز، خودبینی و كبر و غرور را از بین می برد . (نهج البلاغه، كلمات قصار 252)

نمازوسیله شستشوی ازگناه وآمرزش و مغفرت الهی است.(وسائل الشیعه، ج3، ص

10توصیه مقام معظّم رهبر انقلاب درباره‌ی آداب نماز

۱. برای حضور قلب در نماز تمرین كنیم.

۲. معنای كلمات نماز را بدانیم.

۳. مستحبات نماز، حضور قلب را افزایش می‌دهد.

۴. نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا.

۵. مراقب باشیم نماز بی‌توجه قساوت قلب می‌آورد.

۶. در جوانی خود را به خوب نماز خواندن عادت دهید.

۷. نباید نماز را سبك بشماریم.

۸. نماز را اوّل وقت بخوانید.

۹. نماز را به جماعت و در مسجد بخوانید.

۱۰. تا می‌توانید نافله بخوانید.

10توصیه مقام معظّم رهبر انقلاب درباره‌ی آداب نماز

۱. برای حضور قلب در نماز تمرین كنیم.

۲. معنای كلمات نماز را بدانیم.

۳. مستحبات نماز، حضور قلب را افزایش می‌دهد.

۴. نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا.

۵. مراقب باشیم نماز بی‌توجه قساوت قلب می‌آورد.

۶. در جوانی خود را به خوب نماز خواندن عادت دهید.

۷. نباید نماز را سبك بشماریم.

۸. نماز را اوّل وقت بخوانید.

۹. نماز را به جماعت و در مسجد بخوانید.

۱۰. تا می‌توانید نافله بخوانید.

= رسـول خدا(ص) فرموده است: (من ترك الصلوه متعمدا فقد كفر; هركه عمدا نماز را ترك كند, از اسلام خارج شده و كافر است.)

چرا در دین اسلام تاکید به نماز خواندن شده است؟

نماز در منظر نخست دستور و حكم خداوند متعال است و او خالق ما و ما مخلوق او هستیم، لذا از دستور او اطاعت می كنیم. همین ما را بس كه اولا با توكل و اطاعت خدا آرامش ارتباط با معبود خود را بدست می آوریم، و ثانیا به سعادت خود كه تنها به دست خداست امیدوار می شویم. و از سوی سوم خود خدا برای نماز فوائد بسیاری برشمرده است.

بطور مثال؛ در قرآن مجید می خوانیم كه "نماز انسان را از فحشا و منكرات باز می دارد."توضیح مطلب آنكه هر فردی  وقتی خود را تحت مجموعه و یا سازمانی قرار می دهد ، باید دستورات و قوانین آن سازمان و آن مجموعه را رعایت نماید، كسی هم كه خود را مسلمان می داند و تحت نظام متعالی اسلام قرار گرفته و آئین جهانی اسلام را پذیرفته است ، باید به مقرّرات و ضوابط آن پایبند باشد.

بنابر این نماز خواندن در نگاه اوّل به عنوان یک وظیفه دینی بر هر فرد مسلمان واجب است، چرا كه خداوند متعال این وظیفه را بعهده هر فرد مسلمان نهاده و دستور به انجام آن داده است:« ... أقیموا الصلاة ...» یعنی نماز را به پا دارید (بقره/43 و 83 و 110 نساء/77 و 103 یونس/87 حج/78 و...) علاوه بر این ، نماز خواندن در حقیقت نوعی تشكر از خداوند است ، در مقابل همه نعمتهایی كه به انسان عطا كرده، و همچنین اظهار بندگی و عبودیت در مقابل آن خالق  بی همتا است. و این هر دو وظائف اخلاقی هر انسانی است. فطرت هر انسانی، مستقل از شرع، او را به شكر گذاری نسبت به ولی نعمتش فرامی خواند.

لازم است در اینجا نظر عزیزان را به چند مطلب در باره نماز كه از روایات اخذ شده، جلب نمایم:

=  نماز چراغ و روشنی دل مؤمن، و زینت اسلام است. (جامع الاخبار، ص 72 ـ زبده العلوم، ج 2، ص 231)

= روح و احساس و هدف اصلی نماز ، ذكر و یاد خداوند است ، كه اگر انسان همیشه با آن همراه باشد از معاصی به دور و به نیكیها روی می آورد.

= نماز، پشتوانه ای عظیم برای حل مشكلات است. (س بقره/آیه  153 ـ غرر الحكم، ص 99)

 = نماز، غفلت را از انسان زدوده ، و باعث تقویت روح می شود. (غرر الحكم، ص764)

  شورای اقامه نماز شرکت توزیع برق استان گیلان احمد پورمحمد=29/06/1399- 1733032

                                                حکمت هفته

آیت الله مجتهدی تهرانی می فرماید:

من علمای بسیاری را درک کردم ؛ و اگر بخواهم در یک کلام نصیحت تمام بزرگان را بگویم ، میگویم :

** اگر دنیا و آخرت می خواهید،

** اگر رزق و روزی می خواهید ،

** و در یک کلام ، اگر همه چیز می خواهید ،

                              « نماز اوّل وقت بخوانید »

فلسفه خواندن نماز چیست؟

از آنجا که خداوند وجودی نامحدود و نامتناهی و پیراسته از هر گونه نقص و نیاز است احتیاجی به پرستش ما ندارد پس پرستش و عبادت او فی الواقع وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور او به عبادت ، یک نوع لطف و مرحمت و راهنمائی خواهد بود که ما را به کمال شایسته برساند و کلاً عبادت و خصوصاً نماز دارای یک سلسله آثار گرانبهای فردی و اجتماعی است زیرا اولاً حس تقدیر و شکر گزاری را در انسان زنده می کند، قدر دانی از مقامی که نعمتهای زیادی در اختیار او نهاده و با این سپاس گزاری، فرد، حق شناسی خود را در برابر آفریدگار خود که این همه نعمتهای گرانبها در اختیار او گذاشته اعلام می دارد و ثانیاً نماز و عبادت مایه تکامل روحی انسان است چون در نماز ما خود را با کمال مطلق مرتبط ساخته و از او کمک می خواهیم که شایستگی و لیاقت سخن گفتن با خود را به ما بدهد.

ضمن اینکه نمازگزار همواره به یاد خداست و یاد خدا بهترین وسیله برای کنترل نفس امّاره و روح طغیانگر است چنانکه غفلت از یاد خدا و بی خبری از پاداشها و کیفرهای او موجب تیرگی عقل و خرد و کم فروغی آن می شود ، انسان غافل فکر عاقبت کار ناپسند و عقوبات آن را نمی کند و این نماز است که انسان را به یاد خدا می اندازد و اثر آن غفلت را از روح و روانش پاک می سازد و همچنین نماز گزار برای قبولی نماز خود از بسیاری از گناهان اجتناب می ورزد مثلاً یکی از شرائط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسایلی است که در آن به کار می رود مانند آب وضو و غسل ، لباس و مکان نمازگزار.

این موضوع باعث می شود که اطراف حرام نرود و در کار و کسب خود از هر نوع حرام اجتناب نماید زیرا بسیار مشکل است که یک فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقیّد شود و در موارد دیگر بی پروا باشد بالاخص که نمازگزار بداند شرط قبولی این است که حقوق مستمندان و زکات را بدهد، از گناهان کبیره بپرهیزد.مسأله دیگری که نمازگزار باید به آن توجه داشته باشد نظافت و بهداشت است زیرا او باید با لباس و بدنی پاک و تمیز که بعضاً مجبور است غسل نماید تا از آلودگیهای ظاهری و معنوی خود را پاک سازد و از آنجا که نماز برای خود وقت معیّنی دارد یکی از آثار آن انضباط و وقت شناسی است.

آثار و فلسفه نماز به آن چه گفته شد منحصر نیست ولی این نمونه می تواند نشانه اسرار بزرگ این عبادت بزرگ باشد.البته نمازی که می تواند تمام آثار را داشته باشد نمازی است که با حضور قلب و توجه و نیت پاک به درگاه خدا آورده شود.روی همین جهات است که پیامبر گرامی(ص) می فرماید: نماز چون نهر آب صافی است که انسان خود را در آن شستشو می دهد، اگر کسی در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاک شستشو دهد هرگز بدن او آلوده و کثیف نمی شود.همچنین کسی که در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در این چشمه صاف معنوی شستشو دهد، هرگز آلودگی گناه بر دل و جان او نمی نشیند.

 شورای اقامه نماز شرکت توزیع برق استان گیلان احمدپورمحمد26/06/1399- 1731887


                                         نماز در کلام شهیدان

 شهید ناصر آل ابراهیم فتیده : این نماز جمعه هاست که در دل دشمنان خدا و انقلاب ما خوف و وحشت بوجود آورده است .

شهید میر علی ابوالحسنی کومله : ...ای عزیزان به شماها سفارش می کنم ، نماز را که ستون دین است فراموش نکنید ، در به پا داشتن نماز کوشا باشید.

شهید ابوالقاسم احمدی کلیدبری : ... برادران وخواهران ، نماز شب را فراموش نکنید ، چون مناجات شبانه انسان را از هـر گناهی باز می دارد.

شهید قلی ارشادی لمر : ... برای رضای خدا کار کنید ، در هر کجا که سراغ دارید نماز جماعت است ، به سوی آن بشتابید.

              شورای اقامه نماز شرکت توزیع برق استان گیلان احمدپورمحمد99/03/25-1679916

چرا باید نماز بخوانیم؟!/ آیا نمی شود خدا را طـور دیگری عبادت کرد؟!

نماز، دعا ، نیایش ، شور و شوقی غیرقابل وصف برای رسیدن زمان مناجات و شتافتن به سمت نماز ، قرآن خـوانـدن ، عبادت پـروردگار ، تـوسل و ... همه اینها از آن دسته حالات و اعمالی هستند که روح انسان را جلا می دهد، قلب را آرام ساخته و دلشوره ها و سیاهیها را نابـود می کند.

امّا سؤالی که شاید در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته باشد این است ؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!

یعنی خداوند تنها ما را آفریده تا عبادتش کنیم ، البته بنظر نمی رسد که ما صرفاً برای عبادت کردن پروردگاری بی همتا که نقصی در دستورات و کارهایش وجود ندارد خلق شده باشیم چون قبل از ما موجودات و فرشته هایی بودند که خداوند را عبادت کنند البته بهتر بگوییم در جایی به نام بهشت عبادت کنند ، محلی که برخی از ما انسانها مشتاقانه برای رسیدن به آن گوش به فرمان حقیم و بنوعی خداوند را برای رسیدن به بهشت وعده داده شده و در نهایت برای آسایش و لذّت بردن خودمان عبادت می کنیم.

امّا شاید بد نباشد به خود تلنگری بزنیم که، ما خداوند را برای ذات مقدّس خودش عبادت می کنیم یا برای آنکه به ما بهشت را عطا کند ،گوش به فرمان دستورات او هستیم؟!

 

   شورای اقامه نماز شرکت توزیع برق استان گیلان احمدپورمحمد18/01/1399-1649604

چرا خـداونـد نماز را واجب نـمـود ؟

  وجوب یکی از احکام پنج گانه شرعی است که در شریعت و از جانب شارع مقدّس که خداوند متعال باشد، برای نظام دادن به ساختار بندگی بندگان تنظیم شده است. در نتیجه از آنجا که پذیرش شریعت و عمل به آن در مرتبه ای بعد از پـذیرش اصل دین و اثبات نبوّت و پذیرش خـداونـد از راه عـقـل و بــرهـان است، در مـورد شریعت چـرایـی و چـگونـگـی عقلی معنا نـدارد. بهترین پاسخ در مــورد چـرایـی وجـوب عبادات و دیگر وظایف آن است که: چون خداوند فرموده است. امّا اگر منظورما از طرح سؤال از چرایی یافتن حکمت های وجوب عملی مشخص و مرتب و مستمر به نام نماز است، می توان گفت: اصولاً حکمت های عبادتی چون نماز را باید در فلسفه کلی عبادات و مناسک عبادی جستجو نمود؛ ما معتقدیم که عبودیت و پرستش یکی از نیازهای انسان است. تمامی انسان ها از ابتدا تا کنون به شکلی پرستش داشته‌اند. روح انسان نیاز به عبادت و پرستش دارد و هیچ چیزی جای آن را پر نمی کند، امّا سخن در نحوه پرستش است. در فرهنگ اسلامی تعیین و مشخص نمودن شکل عبادت، با شارع مقدّس است.

کسی نمی تواند عبادتی اختراع کند. اگر کسی وِرْد و دعایی را به عنوان عبادت پدید آورد، از مصادیق روشن بدعت و تشریع است که کار حرامی است، زیرا امور عبادی را همان گونه که از طرف شارع مقدّس بیان شده است، باید انجام داد، نه کم تر و نه بیش تر؛ در نتیجه خداوند نماز را واجب فرموده و مقررات و شرایطی هم برای آن وضع نموده است. اگر در ماهیت و شکل نماز دقت شود می بینیم که نماز بهترین شیوه اظهار بندگی است. مجموعه اجزا و حرکات آن تجلی تواضع و تسلیم در برابر خداوند است.

 

     شورای اقامه نماز شرکت توزیع برق استان گیلان احمدپورمحمد1399/01/23-1650840


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0