• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۱۴ 
نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران
رضا اردکانیان وزیر محترم نیرو روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از 10 پروژه صنعت آب و برق استان‌های فارس و کرمانشاه که در نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: نتیجه این سرمایه‌گذاری، 834 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار است و 95 درصد اقدام‌های دولت در این بخش تاکنون محقق شده است.

وزیر محترم نیرو در آیین بهره‌برداری همزمان از 10 پروژه صنعت آب و برق در استان‌های فارس و کرمانشاه

14 هزار و 300 میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری شده است/ دسترسی به آب پایدار در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است

وزیر نیرو از سر‌مایه‌گذاری 14 هزار و 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از 10 پروژه صنعت آب و برق استان‌های فارس و کرمانشاه که در نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: نتیجه این سرمایه‌گذاری، 834 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار است و 95 درصد اقدام‌های دولت در این بخش تاکنون محقق شده است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از 6 پروژه نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در روز جاری در استان فارس گفت: تاکنون در چارچوب پویش سه نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده که با طرح‌های امروز به 9 نیروگاه می‌رسد.
اردکانیان گفت: در زمان حاضر 160 شرکت خصوصی برای ساخت تجهیزات و بهره‌برداری نیروگاه‌های خورشیدی در کشور فعالیت دارند.
اردکانیان گفت: وعده کردیم امسال 250 طرح را با سرمایه گذاری بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان افتتاح کنیم که تاکنون 25 پروژه با سرمایه‌گذاری 9 هزار و 100 میلیارد تومان به ثمر رسیده است.
وی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در چارچوب پویش از ابتدای امسال تاکنون به سه سد در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و آذربایجان غربیز، 22 هزار هکتار شبکه در استان ایلام، آبرسانی به یک شهر جدید در استان مرکزی، آبرسانی به 15 روستا در استان خراسان جنوبی، 4 تصفیه‌خانه فاصلاب در استان‌های قم و تهران، سه نیروگاه حرارتی در استان‌های تهران، بوشهر و لرستان، سه نیروگاه تجدیدپذیر و تعداد قابل توجهی پست‌های برق و خطوط انتقال اشاره کرد.
اردکانیان گفت: امروز 10 پروژه دیگر دراستان های فارس و کرمانشاه افتتاح می‌شود.
وی از مهم‌ترین پروژه‌های امروز به آبرسانی به کلانشهر شیراز اشاره کرد و افزود:  تابستان سال گذشته حتی تا آستانه جیره‌بندی آب در شهر شیراز رفته بودیم که شرایط با همراهی مردم در مصرف، مدیریت شد؛ اما این دغدغه از امسال تا سال‌های بعد مرتفع است.
اردکانیان افزود: این طرح بزرگ شامل خطوط لوله، تصفیه‌‌خانه آب، ایستگاه‌های پمپاژ و تونل است که مشکل آب شرب و بهداشت جمعیت قابل توجهی را برطرف می‌کند.
وی گفت: در عرصه‌های مختلف از جمله آب شرایط کشور ما نسبت به متوسط جهانی و منطقه شرایط بسیار خوبی است.
وزیر نیرو گفت: امروز 15 درصد جمعیت شهری دنیا با وجود تمام تلاش‌های انجام شده هنوز به آب پایدار دسترسی ندارند و 37 درصد جمعیت روستایی بدون دسترسی هستند. در کشور ما 99.9 درصد جمعیت شهری به آب سالم و پایدار دسترسی دارند و در روستاها هم این نسبت 82.5 درصد است و از متوسط جهانی بسیار بالاتر هستیم.
وی ادامه داد: در جمعیت شهری همپای کشورهای توسعه یافته در جمهوری اسلامی ایران در زمینه شبکه‌های آب برای شرب و بهداشت کار شده و برای روستاها هم فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.
اردکانیان در پاسخ به این سوال رییس جمهوری که «با این رقم در هیچ شهری نیست که آب سالم و پایدار نداشته باشیم، گفت: «قطعا همینطور است.»
وی ادامه داد: چون سیر تبدیل روستاها به شهر را به لحاظ تقسیمات کشور داریم وقتی حد نصاب جمعیت به حدی می رسد که طبق مقررات واجد شرایط شهر شدن می‌شوند، هنوز در نقاط پراکنده ای برای تحقق آنچه ما به آن دسترسی پایدار می‌گوییم نیاز به کار دارد و این رقم حدود یک دهم درصد است.
وی افزود: طرح آبرسانی به شیراز شامل تصفیه‌خانه بزرگی است که سی و هفتمین تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده در دولت تدبیر و امید بوده و تا پایان دولت به رقم 54 تصفیه‌خانه آب خواهیم رسید.
اردکانیان گفت: این بدان معناست که دولت تدبیر و امید در پایان دوره کاری خود برای مردم گزارش خواهد کرد که در کمتر از هر دو ماه در این هشت سال به‌طور متوسط یک تصفیه‌خانه آب وارد مدار بهره‌برداری شده است.
وی افزود: در استان فارس علاوه بر تصفیه‌خانه فاضلاب، همچنین 6 پروژه نیروگاه تجدیدپذیر افتتاح خواهد شد. نیروگاه‌های خورشیدی، پروژه‌های بزرگی هستند که در شهرستان‌های مختلف استان فارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو خریدار برق از شرکت‌های خصوصی‌ که برای ساخت تجهیزات و سایر فعالیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر تاسیس شده‌اند است و به صورت تضمینی هم خریداری می‌کند، قرارداد بلندمدت هم می‌بندیم.
وی با تقسیم بندی نیروگاه‌ها به مگاواتی و کیلوواتی گفت: نیروگاه‌های کیلوواتی ظرفیت کمتری دارند و فرصت خوبی است که حتی بخش‌هایی که تثبیت جمعیت در آنها ضرورت دارد، اعم از مناطق مرکزی و شرقی کشور با کمک سایر سازمان‌ها در جهت استقرار جمعیت و حفظ معیشت آنها این سرمایه‌گذاری انجام شود که سرمایه‌گذاری سودآوری برای مردم و بهره‌برداران است.
وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری سد شرفشاه در استان کرمانشاه گفت: این سد، چهل و سومین سدی است که در دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد و با این، عدد سدهای بزرگ مخزنی کشور به 187 می‌رسد. 
اردکانیان با اشاره به بهره‌برداری 43 سد در 83 ماه گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید افزود: یعنی هر دوماه یک سد به بهره برداری رسیده است. 15 سد دیگر هم مطابق برنامه تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد و گزارش می‌دهیم که در این دولت هر 50 روز یک سد مخزنی به ثمر رسیده است.
وی افزود: سد شرفشاه، سد مهمی در مجموعه چرخه طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور است که با اجازات مقام معظم رهبری و با استفاده از منابع  صندوق توسعه ملی اجرا شده و در تامین آب شرب سومار و نفت شهر و حق‌آبه‌های کشاورزی و توسعه این بخش نقش دارد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها